Wat verandert er precies en hoe doe je er, als lokale ondernemer, je voordeel mee.
Het is belangrijk om je bedrijf al zo goed mogelijk in de zoekmachines te positioneren. Zeker nu er belangrijke veranderingen hebben plaatsgevonden.
Google Places wordt Google Plus Lokaal
Vlak voor de zomer heeft Google een belangrijke wijziging doorgevoerd:
Google Places, de lokale bedrijven die op de eerste pagina bij de zoekresultaten bij Google vermeld wordt, gaat verdwijnen.
Hiervoor in de plaats komt Google Plus Lokaal.
De omzetting is nog in volle gang bezig. Google+ Lokaal heeft toch belangrijke voordelen ten opzichte van Google Places. Laten we die eens nader bekijken.
Wat is Google+ precies?
Google+ is net als Facebook en Twitter een sociaal netwerk. Het is eenvoudig om informatie te delen met je vrienden. Bij Google+ doe je dat met de “+1-knop” in plaats van de “vind-ik-leuk-knop” van Facebook.
Uiteraard zijn er verschillen. Bij Google+ deel je je vrienden in in groepen of “circles” zoals zij het noemen. Zo kun je gemakkelijk berichten sturen naar een specifieke groep.
Nieuw is de “hangout”. Dit is een chat met één of meerdere personen en een directe concurrent voor Skype.
Google wil koste wat kost zijn eigen social network Google+ promoten en schuift steeds meer diensten onder deze paraplu. Dit is ook het geval met Google+ Lokaal.
Wat is Google+ Lokaal?
Google+ Lokaal is een dienst die zoekopdrachten van lokale bedrijven moet gaan weergeven. Het is vooral bedoeld voor lokale, fysieke bedrijven. Niet interessant voor een webwinkel, maar wel voor een plaatsgebonden zaak.
Het is de vervanger en opvolger van het bekende Google Places.
Wat is het verschil tussen Google+ Lokaal en Google Places?
Het grote verschil is dat de inhoud van Google+ Lokaal wel geïndexeerd wordt en dus opgenomen in de zoekresultaten. Ook waarderingen en reviews van klanten worden meegenomen. Bij Google Places is dat niet zo. Achterliggende gedachte is om zoveel mogelijk gebruikers naar Google+ te krijgen.
Met deze aanpassing zullen ze naar verwachting veel meer gebruikers krijgen. Als je via de zoekresultaten naar een bedrijfspagina gaat, kom je automatisch op Google+ uit.
Belangrijk om als ondernemer goed vermeld te worden
Door het automatisch doorlinken naar je bedrijfspagina op Google+ als hiervoor omschreven, is het van groot belang dat de volledige en juiste informatie vermeld wordt.
Wacht niet te lang met het aanmaken als je nog geen Google Places pagina hebt.
Heb je al een Places vermelding? Dan hoef je vooralsnog niets te doen. De huidige pagina’s worden vanzelf omgezet in lokale pagina’s.
Waarderingssyteem Zagat en reviews van klanten
De bekende Google-sterretjes worden vervangen door een meer uitgebreide waardering van Zagat. Zagat is in Europa (nog) redelijk onbekend, het is een waarderingssysteem voor restaurants. Zoals wij de Michelin gids kennen. Enkel interessant voor horeca-bedrijven.
Naast de Zagat-waardering, worden automatisch de reviews van klanten weergegeven.
De praktijk: hoe maak je een lokale pagina aan?
Net als bij Facebook, kun je alleen als privépersoon een pagina aanmaken. Daarvoor moet je eerst een google+-account aanmaken. Vervolgens maak je de lokale pagina aan. In dit artikel van google staat het hele proces stap-voor-stap beschreven.
Meer informatie en links
- wat is Google+ Lokaal volgens google zelf
- uitgebreide informatie over Google+ en de diverse tools die eraan hangen
- een lokale google+ pagina maken
- informatie over zagat
- informatief blog van Google zelf over het nieuwe product
Het omzettingsproces is nog in volle gang. Als er belangrijke informatie wordt vrijgegeven, kom ik daar een volgende keer zeker op terug.
Hulp nodig?
Heb je na het lezen van deze informatie hulp nodig of wil je meer weten over Google+ Lokaal, neem dan vrijblijvend contact op.
Ik help je graag verder op weg en geef je een eerlijk advies.