Een veelgehoorde term, maar wat is het precies.
Waarmee wordt je website bekeken?
Heb je wel eens in je statistieken nagekeken waarmee je site wordt bekeken? En dan bedoel ik via een computer, een tablet of een smartphone? Heb je ook al eens uitgeprobeerd hoe je site er op de verschillende apparaten uitziet?
Enorme groei mobiel internetgebruik
De laatste jaren is het gebruik van mobiel internet enorm toegenomen. Uit cijfers van de Opta blijkt dat Nederland 8,2 miljoen aansluitingen van mobiel internet telt.
In een jaar tijd is het aantal mobiele internetaansluitingen met 60% gestegen.
Hoe ziet jouw site eruit op een mobiel apparaat?
Heb je wel eens bekeken hoe jouw site eruit ziet op een mobiele telefoon of een iPad? Een handig hulpmiddel is de responsinator. Op deze website kan eenvoudig bekijken hoe je site eruit ziet op verschillende apparaten. Waarschijnlijk ziet het er vreemd uit en zie je maar een klein gedeelte. In veel gevallen wordt het formaat aangepast aan het beeld, met andere woorden: de site wordt verkleind weergegeven.
Een goed ogende website op elk apparaat
Om te zorgen dat je site op alle apparaten er goed uitziet, worden verschillende versies van je website gemaakt. Iedere versie is geschikt voor een bepaalde schermgrootte. Dit is bekend onder de naam responsive webdesign. Zoals de illustratie laat zien, heeft de website een verschillende indeling voor ieder apparaat. Duidelijk mag zijn dat een grote fotoslider op de homepage niet geschikt is voor een mobiele telefoon.
Welke apparatuur gebruiken jouw bezoekers?
Voordat je ook maar overweegt om je site aan te passen, is het belangrijk te kijken naar je statistieken. Daar kun je eenvoudig terugvinden welke apparatuur of schermresoluties je bezoekers gebruiken.
Onderzoek ook gelijk het aantal pagina’s dat de bezoeker bekijkt en of je doel bereikt wordt. Afhankelijk van het doel van je website en je bedrijf, kun je bepalen of het de moeite en de prijs waard is om je site aan te passen.
Aanpassen of vernieuwen?
Het aanpassen van het design is namelijk een kostbare zaak. In veel gevallen is het zelfs beter en voordeliger om een geheel nieuw ontwerp te (laten) maken. Denk maar aan je menustructuur, de grootte van de buttons, de indeling e.d.
Een totaal nieuw ontwerp kan veelal voordeliger zijn.
Je site krijgt een ander uiterlijk op ieder apparaat
Let wel, dat je site er op ieder apparaat anders uitziet. De tijd van een mooi plaatje (ontwerp) dat vervolgens omgezet wordt naar een werkende site die in alle browsers hetzelfde oogt is dan voorgoed voorbij.
Inhoud is en blijft het belangrijkst!
Verlies vooral niet uit het oog, dat de inhoud van je website toch het allerbelangrijkste is en blijft. Je kunt het nog zo mooi maken, het is uiteindelijk dat wat je te vertellen hebt waar het om draait. Zorg dus voor goede artikelen en teksten, uiteraard op een aantrekkelijke manier vormgegeven. Of zoals het in vaktermen heet: content is king!
Hulp nodig?
Ben je toe aan een nieuwe uitstraling voor je website en wil je direct het voordeel van een ontwerp dat zich automatisch aanpast aan het apparaat, neem dan eens vrijblijvend contact op.
Ik help je graag verder op weg of ontwerp en bouw een compleet nieuwe site voor je. Uiteraard met de mogelijkheid om zelf wijzigingen aan te brengen.
Meer weten over responsive webdesign
– bekijk je site op verschillende apparaten: responsinator
– artikel de 6 niveaus van responsive webdesign
Wil je tips voor jouw specifieke situatie of wil je meer weten? Neem gerust contact met me op. Dan krijg je een eerlijk en vrijblijvend advies.