– 5 tips voor een duidelijke site –
Heb je wel eens kritisch gekeken of het direct duidelijk is waar je website over gaat? Stel voor dat je voor het eerst op je site terecht komt en je hebt geen idee waar je aanbeland bent. Is dan direct duidelijk wat je bedrijf of organisatie doet?
Snelle internetwereld
De internetwereld is snel. Bezoekers zijn ongeduldig. Zeker als ze bij toeval op je site komen. Bijvoorbeeld via een link op een andere website of via Google.
Als dan niet direct duidelijk is op wat voor website hij aanbeland is, is hij net zo snel weer vertrokken.
Waar ben ik?
Deze vraag stellen bezoekers zichzelf als ze voor het eerst op een website komen. Ze proberen te ontdekken of deze website de informatie biedt waar ze naar op zoek zijn.
Uitermate belangrijk dus om in een oogopslag duidelijk te maken wat je te bieden hebt.
Onbewuste vragen van nieuwe bezoekers
Uit onderzoeken naar gebruiksvriendelijkheid blijkt dat bezoekers vier vragen in hun hoofd hebben als ze op een nieuwe website terecht komen:
- waar ben ik?
- wat hebben ze hier?
- wat kan ik hier doen?
- waarom moet ik hier zijn en niet ergens anders?
Zorg voor snelle antwoorden
Van groot belang dat je homepage in een oogopslag antwoord op die vragen kan geven. Bezoekers vinden dat prettig en handig. Grote kans dat ze verder kijken op je site en niet wegklikken naar een ander.
5 tips:
- zet een omschrijving in de buurt van je logo of bedrijfsnaam
Dit wordt ook wel een tagline genoemd en is een bijschrift waarin de essentie van je bedrijf wordt vermeld. Zónder wervende woorden of reclametaal.
Stel dat je bedrijf Jansen & Co heet en je doet in verzekeringen. Uit de naam is niet op te maken wat je activiteiten zijn. Door het woordje “verzekeringen” te vermelden is dat in een klap helder.
Stel dat je coaching aanbiedt, vermeld dan ook je doelgroep of specialisme. Bijvoorbeeld: “loopbaancoaching” of “coaching voor kinderen”.
Vermijd volzinnen en beperk je tot de essentie. - gebruik een pakkende paginakop
Dit is meestal de eerste regel, vaak in een groot lettertype. Helaas wordt deze kop nog vaak gebruikt om de bezoekers welkom te heten op je website. Niet doen, zonde van de moeite. Beter is om een mooie omschrijving van je activiteiten te gebruiken.
Ook hier is het van belang dat je alleen termen gebruikt die je waar kunt maken. Dus niet woorden als “beste” of “grootste” gebruiken als dat niet te bewijzen is. - gebruik duidelijke afbeeldingen
Een krachtige afbeelding die precies laat zien wat je activiteiten zijn, versterkt je teksten. Gebruik functionele en waarheidsgetrouwe afbeeldingen of foto’s. - gebruik een goede navigatiestructuur
Als je meerdere activiteiten hebt, is het van belang dat je navigatiemenu duidelijk is. Gebruik eenvoudige termen om bezoekers direct naar de juiste afdeling binnen je site te leiden.
Stel dat je naast verzekeringen ook hypotheken verzorgt. In de tagline heb je natuurlijk beide termen vermeld. Zorg dat in je hoofdmenu deze beide termen terug komen. Via subnavigatie of een uitklapmenu kan verder vertakt worden. - nodig uit om verder te klikken
Verleid je bezoeker om je website verder te bekijken. Dat kan door duidelijke knoppen of links te plaatsen. De belangrijkste activiteiten op je website kun je zo met één klik bereikbaar maken.
Meer weten over gebruiksvriendelijke websites
– tips voor een gebruiksvriendelijke website
– Lees het boek verleiden op internet van Aarjan van Erkel
– En het boek don’t make me think van Steve Krug
Wil je tips voor jouw specifieke situatie of wil je meer weten? Neem gerust contact met me op. Dan krijg je een eerlijk en vrijblijvend advies.