Call to action: een veel gehoorde term in webwereld. Wat is het precies en hoe pas je het toe.
Wat is call to action?
Call to action (CTA) is een term uit (internet)marketing. Het betekent zoveel als het verleiden van je bezoeker om actie te nemen.
Die actie, of handeling, kan veel zijn: van het doen van een bestelling tot het doorklikken naar een volgende pagina.
De bekendste call to action is in de vorm van een button.
De verleiding
Een call to action moet opvallen én verleidelijk zijn; als de volle maan aan een nachtelijke hemel. Het is een duidelijk, eenvoudig en dwingend aanbod, dat je bezoekers laat doen wat jij wilt dat ze doen. Een veelgebruikte vergelijking in dit kader is een “banaan” die je de lezer voorhoudt.
Zorg dat direct duidelijk is wat de bezoeker kan verwachten als hij op die link klikt.
Waarom is het belangrijk?
Je wilt dat bezoekers iets doen op je website. Je wilt dat ze bestellen, contact opnemen, zich inschrijven voor je nieuwsbrief of doorklikken naar een volgende pagina.
Zonder die leidraad is de kans groot dat lezers na een paar seconden weer verdwenen zijn.
Door het plaatsen van een juiste “banaan”, leid je de lezer vanzelf naar de volgende stap.
Het uiterlijk
De meest effectieve vorm is een button, zo gepositioneerd dat je er niet omheen kan kijken. Liefst nog aangevuld met een link in het tekstgedeelte.
Zorg voor een afwijkende kleur ten opzichte van de rest van je pagina, oranje is een prima kleur. Als die kleur al in je huisstijl voorkomt, kies je uiteraard voor een andere tint. Pas op met rood, dat wordt vaak geassocieerd met gevaar.
De tekst
Bepaal eerst wat het doel van je pagina is. Dat doel kan per pagina verschillenen, maar zorg altijd dat bezoekers aan het eind van de pagina “verder” kunnen.
De tekst is kort en krachtig en moet direct duidelijk maken wat er gebeurt als de bezoeker klikt.
Stel je wilt dat bezoekers offerte aanvragen. In de tekst verwerk je ook een tekstlink naar de offertepagina.
Een goede tekst op de button is in dit geval: vraag offerte aan of nog directer ja, ik wil offerte.
Gebruik nooit het afgezaagde klik hier. Totaal nietszeggend en de bezoeker heeft geen idee wat hem te wachten staat als hij klikt.
De beste plaats
Internetbezoekers zijn ongeduldig. De kans dat ze de hele pagina lezen om uiteindelijk onderaan je CTA tegen te komen is redelijk klein. Beter is om die in het eerste gedeelte van je pagina te plaatsen. Een tekstlink kan je uiteraard wel aan het eind van je verhaal invoegen.
Zorg dat je per pagina maar één call to action plaatst. Overdaad schaadt, zeker in dit geval.
Geïnspireerd door dit artikel?
Heeft het bovenstaande je geïnspireerd om je site aan te passen, maar weet je niet precies hoe je dit aan moet pakken? Neem gerust contact met me op. Ik help je graag verder op weg en geef je een eerlijk advies.
Interessante artikelen
- inspirerende verzameling van CTA-buttons
- goed nieuws over aanpassing van de cookiewet
- facebook en de nadelen
- steeds minder jongeren op facebook