10 Redenen waarom bezoekers niet verder komen dan de homepage
Deze maand een handig overzichtje om je eigen website eens kritisch te bekijken. Met name de homepage, veelal de eerste kennismaking met je website of zelfs met je bedrijf.
Het belang van de homepage
Uiterst belangrijk dat deze pagina uitnodigend genoeg is voor de bezoeker om de site verder te bekijken en beter nog, actie te ondernemen door bijvoorbeeld contact op te nemen of een bestelling te plaatsen.
Duidelijkheid is troef
Als de bezoeker in deze snelle tijd niet in één oogopslag weet waar de site over gaat en vindt wat hij zoekt, klikt hij onverbiddelijk op de back-knop om uw site weer te verlaten. Om vervolgens nooit meer terug te keren…
Je kunt maar een keer een eerste indruk maken
Een cliché, maar helaas is dat zo. Als een bezoeker niet vindt wat hij zoekt, is de kans dat hij ooit op je site terugkomt zo goed als verkeken. Belangrijk dus om WEL die goede indruk te maken!
Grootste irritaties
Zoek maar eens in Google naar de grootste irritaties en je hebt zo een enorme schat aan informatie hoe het niet moet. De meest genoemde heb ik al voor je in een overzichtje gezet, zodat je nu enkel nog maar kritisch naar je eigen homepage hoeft te kijken.
Extra tip: vraag een buitenstaander naar zijn mening
Liefst een onafhankelijk iemand die niet zakelijk (of persoonlijk) bij je betrokken is. Je kunt denken aan een ondernemer bij je in de buurt of laat je site eens beoordelen op een internetforum. Je zult verbaasd staan van de hoeveelheid waardevolle informatie die krijgt.
Uitzonderlijk aanbod
Uiteraard kan je ook bij glissy terecht voor vrijblijvend en gratis advies. Neem vandaag nog contact op om je homepage kritisch te laten bekijken. Je krijgt eveneens een advies welke aanpassingen je kunt (laten) doen. Dit aanbod is slechts geldig tot 5 oktober 2010. Daarna zijn er kosten aan verbonden.
De 10 meest genoemde redenen waarom men de site direct verlaat:
- flash-intro pagina, zeker zonder skip knop
Je kent ze wel, die intro-pagina’s, meestal flash, waar je eindeloos moet wachten tot het uitgespeeld is voordat je naar de uiteindelijke website kunt gaan. Gelukkig vaak voorzien van een skip-intro-knop, waarschijnlijk toch genoeg zelfkennis genoeg dat niemand zit te wachten op “verplicht wachten”. - pop-ups en schreeuwende reclamebanners
Pop-ups en schreeuwende reclamebanners spreken voor zich. Ook verzoeken tot het downloaden van programma’s om de site te laten werken horen daarbij (bijvoorbeeld mediaplayer of silverlight) - onduidelijk waar site over gaat
Dat wordt een kort bezoekje, op naar de volgende die wel duidelijk is. - onduidelijke navigatie
Mensen zijn gewoontedieren. We zijn eraan gewend dat de navigatie horizontaal onder de kop of verticaal aan de linkerzijde staat. Laat je dus niet verleiden tot een prachtig design met de navigatie op een originele maar onlogische plaats. - gedateerde inhoud
Men wil geen zaken doen met een bedrijf waarvan het laatste nieuws uit bijvoorbeeld 2008 stamt… Zorg dat je site actueel is en laat hem regelmatig onderhouden. - ouderwetse layout
Nog een reden om niet serieus genomen te worden. Je wilt als bedrijf zijnde toch niet aangemerkt worden als hobbyist die zelf wat geknutseld heeft? - lange laadtijd
Wachten doe je op de bus, niet op een site met een lange laadtijd. Op naar de volgende… Lange laadtijd wordt vaak veroorzaakt door te grote afbeeldingen of bestanden. Laat daar naar kijken, is meestal eenvoudig op te lossen. - muziek of andere ongewenste geluiden
Muziek of andere ongevraagde geluiden horen niet thuis op een website. Uitzondering wellicht als je beroepsmatig met muziek te maken hebt. Zorg in dat geval dat de bezoeker zelf de keuze heeft om het geluid aan (en uit) te zetten. - taalfouten
Taalfouten zijn een teken van slordigheid en nonchalance. Zo wil toch niemand overkomen op zijn potentiële klanten! - fouten in pagina: pagina wordt niet goed geladen
De pagina wordt niet goed geladen of er ontbreken delen: fouten zijn een reden om direct rechtsomkeer te maken. Overigens meestal zeer eenvoudig op te lossen.
Ik hoop je hiermee wat nuttige tips te hebben gegeven waar je mee aan de slag kunt.