Het internet bestaat uit pagina’s die aan elkaar gekoppeld zijn. Het uiterlijk van een link is een belangrijk onderdeel om het gebruiksgemak van je site te vergroten.
Wat is een link precies?
Een link of een hyperlink is een koppeling naar een andere locatie op het internet. Door erop te klikken, ga je naar die andere locatie. Er wordt onderscheid gemaakt tussen interne links (binnen dezelfde website) en externe links, je raadt het al die naar een andere website verwijzen. Links zijn als het ware de lijm die het internet bij elkaar houdt.
Links en zoekmachines
Zoekmachines gebruiken links om relevante informatie te vinden. Het gebruik van goede link-teksten is zeer aan te bevelen. De link-tekst: klik hier geeft geen enkele informatie over wat er volgt. Niet doen dus!
Wat je zeker niet moet doen is links kopen; dat is uitermate slecht voor je positionering. Google ziet dat als een slechte link (onnatuurlijke link) en je wordt er geheid op afgestraft.
Links en gebruiksvriendelijkheid
De voornaamste reden van het plaatsen van links is natuurlijk om je bezoeker snel duidelijk te maken waar hij vindt wat hij nodig heeft.
Zeker bij grotere sites met veel tekstblokken en (externe) links is het belangrijk dat de links duidelijk herkenbaar zijn.
5 tips voor gebruiksvriendelijke links:
- een link is blauw én onderstreept:
Heel basic, maar de meest herkenbare link is blauw en onderstreept. Een bezochte link is paars. Beetje saai, dat ben ik direct met je eens. Daarbij past die kleurstelling niet altijd bij je huisstijl. Ik moet toegeven dat ik deze regel ook niet altijd volg ….
- een link is duidelijk herkenbaar:
Zorg dat de link eruit springt en afwijkt van de overige tekst. Let ook op de achtergrondkleur en zorg dat de link niet in de achtergrond opgaat. Je kunt dit goed testen door je ogen dicht te knijpen en door je oogharen te kijken. Zo zie je snel genoeg of de links nog duidelijk zichtbaar zijn.
- gebruik een goede link tekst:
Een goede link maakt de bezoeker direct duidelijk wat hij kan verwachten als hij op de link klikt. De tekst “klik hier” geeft geen enkele indicatie wat de bezoeker kan verwachten. Niet doen dus! Geef liever een omschrijving van een paar kernwoorden, bijvoorbeeld: “meer informatie over dit product“
- maak je link niet te kort:
Steeds meer bezoekers gebruiken hun mobiel of tablet. Als je een wat langere link (meerdere woorden) maakt, is het oppervlak groter en is het makkelijker om erop te tikken.
- onderstreep nooit gewone tekst:
Onderstreep nooit, maar dan ook echt nooit, niet aanklikbare tekst. We zijn er zo aan gewend dat onderstreepte tekst altijd links zijn, dat je je bezoeker zo ongewild in verwarring brengt.
Meer weten?
Heb je nog vragen over het stylen van je links en het gebruiksvriendelijk maken van je website, neem dan gerust contact met me op. Ik help je graag verder.