hoe kunnen bezoekers op je website contact met je opnemen?
– 7 tips voor het ideale contactformulier –
Tips voor een gebruiksvriendelijk contactformulier
Afgelopen periode heb ik me verder verdiept in usability, ofwel gebruiksvriendelijkheid. Gericht op webdesign dan. Want dit is een zeer breed onderwerp. Van gebruiksvoorwerpen, denk aan een logische afstandsbediening of mobiele telefoon, tot inderdaad websites of formulieren.
Hoe kunnen bezoekers contact met je opnemen?
Belangrijk punt, van groot belang dat je eenvoudig bereikbaar bent. Liefst op verschillende manieren. Denk aan: telefonisch, schriftelijk, email, contactformulier. Zorg dat op iedere pagina een link naar de contactgegevens staat.
De contactpagina
Iedere website moet een contactpagina hebben. Meestal aangeduid met het woord “contact” en als laatste item in het navigatiemenu geplaatst. Rechtsboven of helemaal onderaan rechts komt ook voor, vaak zelfs de combinatie.
Hou dat aan, we zijn dat als websurfers nu eenmaal gewend.
De gegevens
Op die contactpagina vermeld je uiteraard je bedrijfsgegevens: volledige bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer, inschrijfnummer KvK en email.
Het emailadres is veelal een link. Eenvoudig klikken en het emailprogramma start op, boodschap of bericht ingeven en klaar.
Maak het nog makkelijker
Wat nu als je bezoeker geen apart emailprogramma heeft (b.v. gmail, hotmail), zijn smartphone gebruikt, of via een openbare computer jouw site bezoekt?
Een contactformulier biedt dan uitkomst. De bezoeker geeft stelt zijn vraag, geeft zijn emailadres en klikt op verzenden. Zonder tussenkomst van een emailprogramma.
Ideaal dus
Ja ideaal dus. Toch gaat het vaak fout.
Te veel informatie vragen, vervelende keuzemenu’s, onnodig veel verplichte velden. Afknappers om vervolgens toch maar geen contact op te nemen of die inschrijving voor de nieuwsbrief af te breken.
Jammer en onnodig.
7 tips voor een gebruiksvriendelijk contactformulier
- Plaats het contactformulier op een logische plaats, meestal is dat direct onder de contactgegevens op de contactpagina.
- Vraag niet meer dan strikt noodzakelijk. Voor een algemeen formulier zijn 3 velden (naam, emailadres en bericht) met een verzendknop veelal voldoende. Bij het aanmelden voor een nieuwsbrief zou zelfs alleen het emailadres volstaan.
- Probeer het gebruik van keuzerondjes of keuzemenu’s te vermijden.
- Geef aan welke velden verplicht zijn. Bij een eenvoudig formulier is alleen het email adres verplicht. Meer gegevens heb je immers niet nodig om contact op te kunnen nemen.
Soms heb je echt meer (verplichte) informatie nodig. Geef dan een uitleg waarom het bewuste veld verplicht is. - Vermeld direct wat je met de ontvangen gegevens doet, je privacy voorwaarden. Een korte regel als: wij haten spam en beschermen uw gegevens kan al voldoende zijn. Geef desnoods de link naar je uitgebreidere privacy voorwaarden als je die hebt. Hier vind je een voorbeeld.
- Toon een bevestigingspagina als de gegevens verzonden zijn. De bezoeker weet dan dat zijn formulier verstuurd is. Geef direct een link naar de homepage of, beter nog, plaats de primaire navigatiestructuur op deze “bedankt”-pagina.
- Behoeft geen verdere uitleg: reageer zo snel mogelijk, uiterlijk binnen 48 uur!
Nog wat extra tips voor webshophouders
Op de bestelpagina van een webshop moeten veel gegevens ingevuld worden. Van groot belang om dat duidelijk en gebruiksvriendelijk te doen.
Veel bezoekers haken alsnog vroegtijdig af bij het bestelproces. Probeer dit zoveel mogelijk te voorkomen en gebruik een duidelijk en overzichtelijk bestelformulier:
- vraag niet meer dan strikt noodzakelijk
- beperk het aantal pagina’s
- laat zien bij welke stap van het bestelproces de gebruiker is, bijv. “stap 2 van 3 stappen”
- geef de mogelijkheid een stap terug te gaan
- bevestig de bestelling na afloop per email
Meer weten?
Het is interessante materie, waar veel over geschreven is. Op internet kun je al veel tips vinden. Wil je tips voor jouw specifieke situatie of wil je meer weten? Neem gerust contact met me op. Dan krijg je een eerlijk en vrijblijvend advies.