nieuwe regels voor het versturen van nieuwsbrieven
– voorkom problemen en bereid je voor –
Nieuwe regels voor email marketing per 1 januari 2012
Het versturen van een nieuwsbrief is nog altijd een van de belangrijkste manieren om contact met je (potentiële) klanten te onderhouden.
Verstuur je regelmatig nieuwsbrieven, of ben je van plan (heel verstandig) dit te gaan doen? Let dan op de nieuwe regels. Ze treden al op 1 januari 2012 in werking.
Let op en voorkom boetes!
De OPTA en Reclame Code Commissie gaan actief toezicht houden op naleving. Begin deze maand heeft de OPTA al een boete uitgedeeld van € 600.000,= voor het versturen van berichten naar emailadressen die op de verkeerde manier waren verkregen. Het gaat hier uiteraard om enorme aantallen, zo’n 400 miljoen emails. Maar dan nog, de toon is gezet. En dan zijn de nieuwe regels nog niet eens in werking. Voorkom problemen en wees voorbereid.
Voor wie zijn de regels van toepassing.
De code is van toepassing voor iedereen die reclame via email verstuurd. Onder reclame wordt verstaan: het per e-mail aanprijzen van goederen, diensten of denkbeelden en het vragen van diensten.
Een uitnodiging om deel te nemen aan een onderzoek valt hier buiten.
Doel van de nieuwe code
De nieuwe regels moeten de consument beter beschermen, nu en in de toekomst. Het moet eenvoudiger en transparanter worden.
Het is al een aantal jaar verboden om ongevraagde emails te sturen. Uitsluitend na toestemming mag je iemand aan je mailinglijst toevoegen. Toch zijn er een aantal belangrijke wijzigingen.
De nieuwe regels in het kort
De belangrijkste punten zijn:
tijdens de aanmelding voor je nieuwsbrief:
- de inschrijver moet zelf een actieve handeling doen om zich aan te melden (dus zelf het vakje aanvinken i.p.v. uitzetten)
- geef duidelijk aan hoe vaak je mails gaat versturen
- vermeld de inhoud van de mails
- geef de reden aan voor het opslaan van het email adres
Voorbeeld: Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Bedrijfsnaam en ontvang maandelijks ons laatste nieuws en informatie over onze diensten
in de nieuwsbrief zelf:
- zorg dat je als verzender duidelijk herkenbaar bent, bijv. door layout
- vermeld je contactgegevens in de nieuwsbrief
- gebruik een werkend email adres als afzender, dus geen noreply dat nooit gecontroleerd wordt
- geef duidelijk aan wie de mail verstuurd heeft en waarom
- zorg voor een afmeldlink (=verplicht!) waarmee men zich direct kan uitschrijven
eisen aan bijlagen:
- bijlagen mogen samen niet groter zijn dan 150 kB
- vermeld bestandsgrootte en -type bij links naar bestanden
- extra tip: het is vaak beter om geen bijlagen mee te sturen, maar een link te gebruiken. Berichten met bijlagen komen nogal eens in de spambox terecht.
Meer weten?
Dit zijn de belangrijkste aanpassingen. De hele code kan je hier downloaden. Als je werkt met een email service bedrijf kan die je ook verder op weg helpen.
Uiteraard kan je altijd contact met mij opnemen voor een eerlijk en vrijblijvend advies.