Let op het taalgebruik op je website – 6 tips
Taalgebruik op je website is erg belangrijk. Vermijd jargon en gebruik termen die je bezoekers ook zouden gebruiken.
Fris je webteksten op
Van tijd tot tijd is het goed om je website weer eens af te stoffen en bij te werken. Kijk eens extra kritisch naar je teksten, vooral naar het taalgebruik.
Hoe is het taalgebruik op je site?
- is de tekst formeel opgesteld?
- is het aantrekkelijk om te lezen?
- richt je je direct tot je potentiële klanten?
- gebruik je vaktaal?
Bekijk eens goed hoe jouw site eruit ziet.
Schrijf zoals je praat
Internet is snel en vluchtig. Kan je de lezer niet direct pakken of interesseren, is hij zo weer vertrokken. Je houdt de aandacht van de lezer beter vast als je in spreektaal schrijft.
Het komt veel natuurlijker over en het leest prettiger.
Nog een voordeel:
Een groot voordeel zelfs: uit onderzoek blijkt dat de boodschap bij informeel geschreven teksten zo’n 30% beter blijft hangen.
Neem een voorbeeld
Bedenk hoe je een gesprek voert met bijvoorbeeld je moeder, je buurman of je tante. Als je nieuwe tekst gaat schrijven, neem dan dat gesprek in gedachten.
Resultaat is een heel natuurlijke en vloeiende tekst. Je zult overigens wel merken, dat spreektaal schrijven niet eenvoudig is. Maar oefening baart kunst!
Leef je in je klant in
Probeer zoveel mogelijk vakjargon te vermijden. Je klanten en bezoekers van je site gebruiken die termen niet, of kennen ze vaak niet eens. Niet doen dus.
Schrijf niet vanuit je bedrijf en de producten en diensten die je levert, maar leef je in in de klant: wat wil hij weten of met welk probleem zit hij. Welke oplossing heb je voor dit probleem.
U of je?
Voor allebei valt wat te zeggen. Met je verklein je de afstand tot de lezer. Dit werkt in de meeste gevallen het beste. Je wilt tenslotte die potentiële klant raken.
U is formeler en schept wat meer afstand.
Persoonlijk ben ik meer voorstander van je.
Waar je ook voor kiest, doe het consequent en pas het in je hele website toe.
Een overzicht: 6 tips op je teksten te verbeteren
- gebruik spreektaal
- vermijd vakjargon
- vermijd formeel taalgebruik
- schrijf vanuit je klanten
- gebruik een actieve stijl
- gebruik óf je óf u en blijf consequent
Tot slot
Je schrijfstijl kan je ook doorvoeren naar bijvoorbeeld je folders en brochures. Bekijk die teksten ook eens kritisch. Helder en duidelijk taalgebruik werkt!
Uiteraard kan glissy je helpen bij het optimaliseren van je (web)teksten. Een frisse blik van buitenaf kan verrassende resultaten geven. Informeer vandaag nog naar de mogelijkheden.