statistieken – meten is weten

Ken jij je bezoekers?

Uitermate belangrijk om je statistieken te bekijken en te analyseren. Zo kun je inspelen op de behoefte van je bezoekers.

statistics

Weet jij wie de bezoekers van je website zijn?

De keer ga ik wat dieper in op de bezoekers van je website. Bijna iedereen heeft bezoekers-statistieken ingebouwd in zijn website. Maar kijk je er wel eens naar en wat weet je van je bezoekers?

Zomaar een paar vragen

Zomaar een paar vragen die iedere websitebezitter zou moeten stellen:

  • Hoeveel bezoekers krijg jij op je website?
  • Hoe komen ze bij je terecht?
  • Hoe lang blijven ze op je site?
  • Welke pagina’s worden het best bezocht?
  • Welke zoekwoorden scoren het best?

Hoe krijg je de antwoorden?

Dat is heel eenvoudig: bezoekersstatistieken!
Daar kun je een schat aan informatie vinden. Onmisbare informatie zelfs. Zeker als je je site tot een succes wilt maken.

Waarom statistieken bekijken?

Wil je meer uit je website halen, dan is het belangrijk het gedrag van je bezoekers te kennen. Alleen dan kan je gerichte aanpassingen maken.
Leuk om te weten hoeveel bezoekers je op je site krijgt, maar het is veel interessanter om te weten hoeveel van die bezoekers daadwerkelijk actie neemt.
Afhankelijk van je doelstelling kan dat variëren van het plaatsen van een bestelling tot het inschrijven op de nieuwsbrief.

Statistieken analyseren

Als je werkelijk iets met de statistieken wilt doen, is het van belang die goed te analyseren en te interpreteren.
Alleen verzamelen van gegevens is niet voldoende.
Bepaal je doelstellingen en kijk waar je kunt verbeteren.
Ben je bezig met internet marketing is deze analyse zelfs onmisbaar. Alleen dan kan je gerichte actie nemen.
Het analyseren en interpreteren van je statistieken kan redelijk ingewikkeld zijn. Lukt het je niet om de gewilde informatie te achterhalen, of heb je daar de tijd niet voor, schakel dan de hulp van een kenner in. Uiteraard help ik je graag.

counters

Meten is weten

Als je nog geen statistieken hebt ingebouwd, wacht niet langer en maak er meteen werk van. Uit eigen ervaring kan ik je Google Analytics en Statcounter aanbevelen. Beide gratis en met veel mogelijkheden.
Ik gebruik ze zelfs allebei tegelijk.

Statcounter (engelstalig) is heerlijk overzichtelijk, je kunt er snel een goed overzicht krijgen. De teller is onzichtbaar te installeren. Nadeel(tje) is dat de gratis versie maar een logboek bijhoudt tot 500 pageloads.

Google Analytics (nederlandstalig) is enorm uitgebreid. Daar kun je veel informatie uit halen en zelf je eigen rapporten opstellen.
Je zult je er wel meer in moeten verdiepen, het vergt enige studie om alle mogelijkheden te ontdekken.
Gebruik je AdWords, werk dan zeker met Google Analytics. Deze programma’s zijn helemaal op elkaar afgestemd.

Installeer eerst het programma van je keuze

Zorg eerst dat het programma van je keuze aan je site gelinkt is. Meestal betekent dit dat je een stukje code aan de html van je site moet zetten. Zie de installatie instructies van het programma van je keuze. Laat je niet afschrikken, het is eenvoudig te doen. Heb je geen toegang tot de code van je site, informeer dan bij je webmaster. Uiteraard help ik je ook graag.
Wil je Google Analytics installeren, moet je eerst een google account aanmaken.

Stappenplan

Na installatie is het van belang dat je het statistiek programma beter leert kennen.

  1. Kijk goed welke gegevens je krijgt en zie de verschillende mogelijkheden.
  2. Bepaal welke gegevens voor jouw situatie belangrijk zijn.
  3. Probeer eens wat nieuwe dingen uit en kijk wat de resultaten zijn.
  4. Wen jezelf aan om regelmatig je statistieken te bekijken en te analyseren.
  5. Maak een logboek, zodat je ook later nog de effecten van je aanpassingen kunt terugvinden.

Meer weten?

Op internet is heel veel informatie over statistieken en de analyse daarvan te vinden. Een paar interessante links:

Uiteraard kan je altijd contact met mij opnemen voor een eerlijk advies.

↑ top