2011: het jaar van de social media
Het lijkt wel een toverwoord … Zorg dat je de boot niet mist
Doe jij al mee?
Social media lijkt hét toverwoord van 2011. Er wordt veel over gezegd en nog meer over geschreven. Hyves, LinkedIn, Facebook, Twitter, YouTube, Myspace, Foursquare ….. Iedereen doet eraan mee. Het begint zelfs wat op kuddegedrag te lijken.
Mis je de boot als je niet bent aangesloten bij een of meerdere netwerken?
Maar hoe zit het nu precies?
Levert het werkelijk meer klanten op? Gaat het allemaal vanzelf dan? Of komt er toch iets meer bij kijken.
In het kort een uitleg.
Wat is wat, een korte beschrijving
Een beeldende omschrijving van de meest gebruikte social media:
– twitter: daar vertel je wat je gaat doen;
– facebook: daar vertel je wat je hebt gedaan;
– linkedin: daar vertel je waar je goed in bent;
– you tube: daar laat je zien wat je hebt gedaan;
– foursquare: daar vertel je waar je dat doet/waar je bent.
Wat kan je bereiken als (kleine) ondernemer of dienstverlener?
Door veel en op verschillende manieren en plaatsen zichtbaar te zijn vergroot je je naamsbekendheid en kan je een persoonlijke band opbouwen met je volgers.
Door je toegevoegde waarde en vakkennis te laten zien, kan je het vertrouwen van je (potientiële) klanten winnen.
Daarmee creëer je het gunnen. Want hoe je het ook went of keert: zaken doen (of diensten verlenen) is een kwestie van gunnen.
Het is de bedoeling dat jouw klanten je bedrijf of dienst weer aan hun vrienden of netwerk aanbevelen. Zo creëer je een olievlek die snel groter kan worden.
Mooie woorden, maar nu de praktijk
Succesvol klanten werven middels social media is behoorlijk tijdrovend. In de beginfase, zul je veel moeite moeten doen om fans of volgers te krijgen. Vervolgens moet je er heel veel mee bezig zijn, een paar keer per week zelfs, iedere keer weer iets nieuws of interessants te melden hebben. Denk hier aan: interessante tweets plaatsen, blogs schrijven, serieus vragen beantwoorden enz. enz.
Onderzoek eerst je doelgroep
Voordat je van start gaat is het van belang te onderzoeken of jouw (potentiële) klanten wel actief zijn op social media.
Is je doelgroep niet vertegenwoordigd, bespaar je dan de moeite.
Begin met één netwerk
Wil je starten, begin dan met één netwerk en maak je daar eigen in. Vervolgens kun je uitbreiden naar andere social media.
Weet goed waar je mee bezig bent, het kan namelijk ook tegen je gaan werken. Huur densnoods iemand in om je te helpen en alles goed op te starten. Uiteraard help ik je graag verder.
Toch niets voor jouw bedrijf?
Gelukkig zijn er legio andere manieren om aan klantenbinding te doen en nieuwe klanten te krijgen. Er is echt geen man overboord als je niet meedoet.
Overweeg wel om een filmpje van je dienst of bedrijf te (laten) maken en op YouTube te plaatsen. Dit kan erg goed zijn voor je vindbaarheid online. Gebruik wel de juiste zoekwoorden. Vooral “how to” filmpjes scoren goed.
Meer weten?
Op internet is heel veel informatie over dit onderwerp te vinden. Een paar interessante links:
- korte uitleg (filmpje) over social media (nederlandstalig)
- filmpje over social media marketing (engelstalig)
- filmpje: social media in plain english (engelstalig)
- officiële help pagina van Facebook (nederlandstalig)
- duidelijke handleiding voor het starten met twitter (nederlandstalig)
Uiteraard kan je altijd contact met mij opnemen voor een eerlijk advies.